081202 Tisdag - England

Efter att ha kommit av båten i Harwich tidigt på morgonen parkerade vi bilen längs en väg och sov några timmar. Framåt tiotiden begav vi oss av igen och körde till Milton Keynes, nordväst om London, där vi skulle göra vår första lossning.


Vädret till Milton Keynes blev en blandning av "svenskt höstväder", med allt från molnigt solsken till regn. Jag letade efter bra objekt under färdens gång att fotografera, men lyckades tyvärr inte inte hitta några.

Efter lunch kom vi fram till Milton Keynes och vi gjorde den en lossningen till en Brittisk kvinna som bott i Sverige men nu flyttat tillbaka till England. Hon och hennes väninna, som var med, var väldigt trevliga och pratglada. De var imponerad över att jag var en kvinnlig "flyttgubbe" och tyckte att jag var väldigt stark (skrattar). Efter lossningen bjöd damen på kaffe och kakor och jag passade på att gosa med "Lilly", en hemlös katt damen ifråga hade tagit hand om några veckor tidigare som var förlamad i ena benet. Lilly var väldigt söt och kelen och spann för fullt när jag gosade med henne! Innan vi gick fick jag och Christoffer 100 kr var i dricks.


Efter Milton Keynes körde vi mot Holyhead i Wales. Återigen letade jag efter bra objekt att kunna fotografera men hittade inga, trots att vi bland annat körde genom "Shakespear County". - Var fanns alla gamla slott och borgar egentligen?


Vi stannade till lite snabbt utanför Birmingham och åt på Burgerking och jag kom underfund med att det inte spelade någon roll hur jäkla duktig på är på Amerikansk engelska jag var - jag hade ändå jäkligt svårt att förstå vad folket sa, både när det gällde dialekten och vokabuläret! (Att det kan vara sådan skillnad mellan länder som har samma språk!) Jag fick hur som helst vara väldigt fokuserat för att hänga med i samtalen.



Vy av Birmingham
 

När mörkret hade börjat falla kom vi in i Walse vilket märktes tydligt på namnen på alla skylltarna vi passerade längs vägen. Man skulle kunna tro att det var jag på fyllan (dvs. en berusad dyslexiker) som hade skrivit ortsnamnen på skyltarna. -Vilka kombinationer av konsonanter och det förundrar mig hur man ens lyckas med uttala namnen utan att vricka tungan!


När vi hade passerat gränsen till Wales började även trevliga fotoobjekt att dyka upp, vi började att passerade både slott och borgar. Men oturligt nog hade det då hunnit att bli mörkt och jag kunde inte få några bra bilden från lastbilen. Jag gjorde dock några tappra försök att försöka fånga lite av det jag ville ha på fotografierna, men lyckades tyvärr inte utan stoppade till slut uppgivet undan min kamera.


Vid 22-tiden på kvällen avgick färjan från Holyhead till Dublin. Vi åt ris och kyckling med Tikimasala på båten men hoppade över ölen denna gången och drack istället cola. Till efterrätt delade vi på en bit kokoscheescake och en bit chokladtårta. Christoffer lyckades även får ner en kula med jordgubbsglass och en kula med chokladglass, men jag var vid det laget så mätt att jag åter igen var nära att spy. Innan vi gick från resturangen snodde jag med mig en gaffel och en kniv.

För första gången under resans gång sov vi i varsin bädd i hytten.


Runt två-tiden på morgonen ankom färjan till Dublin. Vi körde i land, parkerade bilen vid vattnet i Dublin och tog sedan in på "Hotell Scania". Innan jag gick och la mig tog jag min kamera och gick en promenad längs promenaden och lyckades att få några foton på julbelysningen.


Ljusbeklädda träd längs promenaden i hamnen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0